Kundcase

Elgiganten

Försäljning Distrikt Prioritering Marknadsanalys Butiksnät och planering

Elgiganten är ett stort företag med många affärsben och fler än 400 butiker i Norden. Bland annat erbjuder vi försäljning i butik och e-handel, hemleverans, installation, reparation och återvinning.

Tjänsten Kartanalys hjälper oss att på ett tydligare och enklare sätt kunna hantera allt detta, vilket sparar oss mycket tid och pengar.

Kartanalys är även bra att använda för presentationsmaterial eftersom man ser och förstår all information bättre när man tar hjälp av karta och får den geografiska dimensionen. En stor fördel är att vi kan använda Kartanalys för hela Norden.

Några användningsområden vi använder Kartanalys för:

  • Planera och underhålla geografiska indelningar för befintliga och framtida butiker
  • Uppföljning och analys av försäljning, leveranser, utförda installationer med mera.
  • Skapa marknadsförings- och försäljningsbudget baserat på demografi och statistik
  • Analysera marknadsandelar, konkurrens och potential i nya geografiska områden
  • Franchiseverksamhet

Vi arbetar självständigt i Kartanalys men när vi har haft frågor så får vi bra och kunnig support som vi kan dra nytta av.

Per Handell
Franchise Manager, Elgiganten


Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik, vitvaror och kök och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 180 varuhus.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och på Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas ledande återförsäljare av hemelektronik.

Läs mer på elgiganten.se eller LinkedIn.