Visualisera butiker, kunder och konkurrenter
Få en tydlig bild av marknaden - se era butiker, återförsäljare och kunder direkt på kartan. Jämför med konkurrenters placeringar och analysera kundunderlaget per geografiskt område.
I Kartanalys arbetar du direkt på kartan - skapar upptagningsområden för butiker, ert tjänsteutbud och eventuella återförsäljare. Se var försäljningen sker, var kunderna finns och var potentialen är som störst. Genom att kombinera er försäljningsdata med vår inbyggda statistik och demografi planerar ni marknadsinsatser, etableringar och kampanjer mer träffsäkert och skapar lönsammare butiker.
Förtroende från ledande företag i Sverige, Norge, Danmark och Finland
Kartan ger en överblick som siffror och tabeller inte kan. Se hela ert butiksnät och förstå var ni redan har bra täckning och var marknaden ännu är outnyttjad. Visualisera kunder, butiker, konkurrenter och försäljning i samma vy och kombinera det med information som ingår i tjänsten: befolkning, hushållstyper, inkomstnivåer, demografi med mera. Det ger en tydlig bild av er geografiska närvaro, kundpotential och expansionsmöjligheter.
Kartanalys används ofta för att analysera hur olika butiker i en region förhåller sig till varandra och var det finns utrymme för nya etableringar utan att skapa överlapp.
Med Kartanalys får ni ett gemensamt beslutsunderlag för försäljning, marknad och etablering. Kortare planeringstid, färre gissningar och bättre resultat.
Få en tydlig bild av marknaden - se era butiker, återförsäljare och kunder direkt på kartan. Jämför med konkurrenters placeringar och analysera kundunderlaget per geografiskt område.
Dela in butikers upptagnings- och tjänsteområden ner på 5-siffrig postnummernivå. Se var ni når flest kunder, var marknaden är mättad och var potential finns för nya etableringar. Planera kampanjer, etableringar och säljinsatser baserat på fakta istället för magkänsla.
Vi vill gärna höra mer om er verksamhet och visar hur ni kan växa och planera mer datadrivet med hjälp av Kartanalys.
"Elgiganten är ett stort företag med många affärsben och fler än 400 butiker i Norden. Bland annat erbjuder vi försäljning i butik och e-handel, hemleverans, installation, reparation och återvinning.
Tjänsten Kartanalys hjälper oss att på ett tydligare och enklare sätt kunna hantera allt detta, vilket sparar oss mycket tid och pengar.
Kartanalys är även bra att använda för presentationsmaterial eftersom man ser och förstår all information bättre när man tar hjälp av karta och får den geografiska dimensionen. En stor fördel är att vi kan använda Kartanalys för hela Norden.
Några användningsområden vi använder Kartanalys för:
- Planera och underhålla geografiska indelningar för befintliga och framtida butiker
- Uppföljning och analys av försäljning, leveranser, utförda installationer mm.
- Skapa marknadsförings- och försäljningsbudget baserat på demografi och statistik
- Analysera marknadsandelar, konkurrens och potential i nya geografiska områden
Vi arbetar självständigt i Kartanalys men när vi har haft frågor så får vi bra och kunnig support som vi kan dra nytta av."
Per Handell, Franchise Manager
Svar på frågor vi ofta får från retailorganisationer som planerar, analyserar och utvecklar sina butiksnät.
Ett upptagningsområde beskriver det geografiska område där butikens kunder huvudsakligen finns. Det används för analys, uppföljning och planering.
Genom att visualisera upptagningsområden på karta blir det tydligt var butiker konkurrerar om samma kunder och var det finns utrymme för förändring.
Kartan används för att analysera marknadstäckning, befolkning och befintliga butiker för att identifiera områden med potential för nya etableringar.
Ja. När områden är definierade kan försäljning, kunddata eller andra nyckeltal följas upp per butik och upptagningsområde.
Ja. Kartanalys kan användas för retailverksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Nej. Kartanalys är webbaserat och kan användas utan installation.