Planera franchiseområden och upptagningsområden på karta

I Kartanalys arbetar du direkt på kartan - skapar geografiska områden för franchisetagare, visualiserar kunder, försäljning och konkurrenter. Planerar aktiviteter och expanderar i rätt geografiska områden genom att kombinera er information med vår inbyggda statistik och demografi. Det resulterar i bättre resultat och lönsammare franchisetagare som franchisegivare.

Boka demo

Se kunder & konkurrenter på karta Expansion i rätt geografiska områden Ökad försäljning och lönsamhet
Kartanalys - franchise - planera franchiseområden, kunder och konkurrenter på karta med Kartanalys

Förtroende från ledande företag i Sverige, Norge, Danmark och Finland

Kartanalys - Kundcase - Elgiganten Kartanalys - Kundcase - Nilfisk Kartanalys - Kundcase - DSV Kartanalys - Kundcase - Elitfönster på plats Kartanalys - Kundcase - Eriks fönsterputs Kartanalys - Kundcase - Uponor

Varför behövs Kartanalys?

Med karta får du den överblick som krävs för att planera franchisetagares primärområden och visualisera kunder, leads och konkurrenter på ett sätt som text och siffror aldrig kan visa. Karta är det enda sättet att se helheten - var kunderna och försäljningen finns, var ska sälj- och marknadsaktiviteter riktas, var finns er målgrupp för expansion och där marknaden ännu är outnyttjad. Det ger kortare planeringstid och högre precision.

Hur fungerar det?

Visualisera kunder, leads och konkurrenter

Få en tydlig bild av verkligheten - se era kunder, leads och franchisetagares adresser direkt på kartan.

Viktiga attribut finns på varje kund, så du ser var ni kan bli mer effektiva med lättare förändringar. Ett bra exempel är att alltid planera framtida uppdrag utifrån närhetsprincipen så restiden blir så liten som möjligt.

Planera primärområden för franchise

Skapa primärområden per postnummer eller postort för era befintliga och framtida franchisetagare. Rita områden på karta helt fritt och finjustera gränser när franchisetagare, kunder eller avtal förändras.

Dela in franchiseområden så att potentialen, sälj- och marknadsbudget blir rättvis och välgrundad. Undvik "vita fläckar" och överlapp genom att arbeta med all nödvändig information på kartan.

Vad blir resultatet?

Mer lönsamma franchisetagare

  • Tydliga franchisedistrikt utan överlapp
  • Rättvis sälj- och marknadsbudget utifrån potential
  • Optimala tjänsteområden

Ökad försäljning

  • Visualisera kunder och konkurrenter på karta
  • Se försäljningsunderlag per franchisetagare och region
  • Bättre underlag för expansion och säljinsatser

Mer tid för försäljning

  • Enklare planering vid franchiseförändringar
  • Bättre beslut vid kundförändringar
  • Effektivare franchisetagare och högre lönsamhet

Kom igång - Utvärdera kostnadsfritt innan ni tar beslut

Vi vill gärna höra mer om er verksamhet och visar hur ni kan bli en effektivare franchise med hjälp av Kartanalys.

Kontakta oss Testa kostnadsfritt

Vad våra kunder säger

"Tjänsten Kartanalys hjälper oss att på ett tydligare och enklare sätt kunna hantera allt detta, vilket sparar oss mycket tid och pengar.

Kartanalys är även bra att använda för presentationsmaterial eftersom man ser och förstår all information bättre när man tar hjälp av karta och får den geografiska dimensionen. En stor fördel är att vi kan använda Kartanalys för hela Norden.

Några användningsområden vi använder Kartanalys för:

- Planera och underhålla geografiska indelningar för befintliga och framtida butiker
- Uppföljning och analys av försäljning, leveranser, utförda installationer mm.
- Skapa marknadsförings- och försäljningsbudget baserat på demografi och statistik
- Analysera marknadsandelar, konkurrens och potential i nya geografiska områden
- Franchiseverksamhet

Per Handell, Franchise Manager, Elgiganten

Vanliga frågor om franchiseområden

Svar på frågor vi ofta får från franchisekedjor som planerar, följer upp och utvecklar sina franchiseområden.

Hur definierar man ett franchiseområde?

Ett franchiseområde definieras ofta utifrån geografi, befolkning, kundunderlag eller marknadspotential. Kartanalys gör det möjligt att visualisera och justera områden på karta.

Hur säkerställer man rättvis fördelning mellan franchisetagare?

Genom att använda gemensamma kriterier, till exempel befolkning eller kundtäthet, kan franchiseområden balanseras på ett transparent och rättvist sätt.

Kan vi undvika överlapp mellan franchiseområden?

Ja. Tydliga gränser på karta minskar risken för överlapp och konflikter mellan franchisetagare.

Hur används kartan vid expansion av kedjan?

Kartan används för att identifiera områden med potential, analysera marknadstäckning och planera nya etableringar.

Fungerar tjänsten i flera länder?

Ja. Kartanalys kan användas för franchiseverksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Behöver franchisetagare installera något?

Nej. Kartanalys är webbaserat och kan användas utan installation.

Kom igång - utvärdera kostnadsfritt innan ni tar beslut

Vi vill gärna höra mer om er verksamhet och visar hur ni kan bli en effektivare franchise med hjälp av Kartanalys.

Testa kostnadsfritt Boka demo