Planera servicedistrikt och framtida arbeten
med Kartanalys

I Kartanalys arbetar du direkt på kartan - skapar servicedistrikt, visualiserar kundinformation, och planerar serviceärenden. Du får överblick, spenderar mindre tid i bil och får mer tid till att utföra servicejobb - vilket resulterar i en effektivare arbetsdag och nöjdare kunder.

Boka demo

Se all information på karta Mer produktiv serviceplanering Mer service - på samma tid
Kartanalys - planera och optimera servicedistrikt med geografisk analys

Förtroende från ledande företag i Sverige, Norge, Danmark och Finland

Kartanalys - Kundcase - Elgiganten Kartanalys - Kundcase - Nilfisk Kartanalys - Kundcase - DSV Kartanalys - Kundcase - Elitfönster på plats Kartanalys - Kundcase - Eriks fönsterputs Kartanalys - Kundcase - Uponor

Varför behövs Kartanalys?

Med karta får du den överblick som behövs för att visualisera kunder, schemalagd service, akutservice och skapa perfekta servicedistrikt. Karttjänsten hjälper er att se och arbeta med all er information på ett tydligt sätt som enbart text och siffror aldrig kan visa. Karta är det bästa sättet att se helheten - var finns kunderna, var utför ni schemalagd service, vilka kunder har akutservice, hur långt har servicetekniker till sina kunder med mera. Det gör planeringen smartare, restiden kortare och serviceflödet mer effektivt.

Hur fungerar det?

Visualisera kunder och serviceuppdrag

Få en tydlig bild av verkligheten - se era kunder, uppdrag och serviceteknikers utgångspunkter direkt på kartan.

All viktiga attribut kopplas till varje kund, så du ser ni kan göra förändringar för att bli mer effektiva. Ett bra exempel är att öka schemalagd service och att planera uppdrag utifrån närhetsprincipen.

Planera servicedistrikt

Skapa servicedistrikt per postnummer eller postort. Rita ansvarsområden på karta helt fritt och justera distrikten när personal, kunder eller serviceavtal förändras.

Planera serviceområden så att arbetsbelastningen blir jämn och optimal. Undvik överlapp och “vita fläckar” med hjälp av karta.

Vad blir resultatet?

Effektivare serviceorganisation

  • Fler serviceuppdrag på samma arbetstid
  • Lagom stora servicedistrikt utan överlapp
  • Jämn arbetsbelastning per servicetekniker

Ökad servicegrad

  • Arbeta med kunder och ärenden på karta
  • Se kund- och serviceinformation per distrikt
  • Bättre beslutsunderlag för expansion

Mer tid hos kund

  • Enklare planering vid personalförändringar
  • Bättre beslut vid kundförändringar
  • Mer produktiv serviceorganisation

Kom igång - Utvärdera kostnadsfritt innan ni tar beslut

Vi vill gärna höra mer om er verksamhet och visar hur ni kan bli en effektivare serviceorganisation med hjälp av Kartanalys.

Kontakta oss Testa kostnadsfritt

Vad våra kunder säger

"Inom Nilfisk Service använder vi Kartanalys för att bland annat optimera våra serviceteknikers distrikt. Tjänsten Kartanalys löser enkelt vår tidigare utmaning att bilda sig en tydlig och visuell överblick av vilka postnummer som omfattas av vilka tekniker, hur många maskiner, hur många kunder och vilka serviceavtal det finns i vilket distrikt.

Kartanalys är även verktyget vi har saknat för att kunna bilda oss en överblick över var våra +2 000 servicekontrakt av maskiner finns. Vi kan nu lättare optimera så att servicearbeten fördelas jämnt över året och inte minst att kunder inom samma geografiska område servas under samma period. Detta ger en stor besparing i resekostnader"

Glenn Holmgaard-Udsen, Nordic Service BackOffice

Vanliga frågor om servicedistrikt och tekniker

Svar på frågor vi ofta får från organisationer som planerar och följer upp fältservice och servicetekniker.

Hur planerar man effektiva servicedistrikt?

Utgå från restid, antal uppdrag, geografisk täckning och serviceavtal. Målet är att tekniker ska hinna utföra sina jobb med rimlig körning och utan onödiga resor.

Hur balanserar vi arbetsbelastningen mellan servicetekniker?

Genom att väga in antal ärenden, uppskattad tidsåtgång, beredskap och restid kan ni skapa servicedistrikt med jämn belastning och bättre arbetsmiljö.

Kan vi ta hänsyn till SLA och responstid i planeringen?

Ja. Servicedistrikt kan anpassas efter olika SLA-nivåer så att kunder med högre krav hamnar närmare tillgängliga tekniker.

Går det att arbeta med adresser, postnummer och anläggningar?

Ja. Ni kan använda adresser, postnummer, kundregister och installerad utrustning som underlag för att planera och justera servicedistrikt.

Hur ofta bör servicedistrikten ses över?

Många organisationer gör en översyn 1-2 gånger per år, eller när kundbas, tekniker, serviceavtal eller geografi förändras.

Fungerar tjänsten för fältservice i flera länder?

Ja. Kartanalys kan användas för serviceverksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland med samma arbetssätt.

Kan teknikerna se sina områden och uppdrag på karta?

Ja. Servicedistrikten kan delas som interaktiv karta i läsläge, vilket ger tekniker och planerare en tydlig överblick över ansvar och områden.

Behöver vi installera något eller anpassa våra system?

Nej. Kartanalys är webbaserat. Ni kan komma igång utan installation och vid behov integrera eller exportera data till era befintliga system.

Redo att utvärdera karttjänsten och se hur er organisation kan få en enklare arbetsdag med hjälp av karta?

Testa kostnadsfritt Boka demo